Jag lovade för en tid sedan att återkomma med vad som menas med att man i jobbsökandetider får göra "case". Jag kan börja med att tacka Victor Cheng, utan hans översiktliga pdf'er hade jag inte haft det lika enkelt. Det finns massa böcker i ämnet, jättebra om man kan dra ihop några kompisar och lösa dem ihop. Att ha löst case en gång är mer än ingen gång. Och det hjälper även senare i arbetslivet!
De case jag varit med om att få göra är de jag berättat om nedan, men det finns säkert fler varianter! Casen kan vara skriftliga eller muntliga, med förberedelsetid innan eller på plats muntligt. Kombinationerna är flera helt enkelt.
Du bedöms i princip alltid på din analytiska förmåga, snabbhet att förstå information och komplexa situationer, samt hur du mappar upp vad som egentligen är problemet (sänka kostnader, öka marginal, sälja mer...)
Men ja, det finns lite olika typer av case:
1) Grupp-case, löses i grupp och presenteras likaså alternativt av en i gruppen.
Bedöms du på både grupparbetet och presentationen (vilket är bra) så se till att visa dig bra i båda. Det räcker inte med att vara bra i det dolda (om du ska bli managementkonsult i alla fall!)
2) Individuella case, jag har gjort ett skriftlig, en gång fått en stund att förbereda och sen presentera samt en gång att förbereda innan och presentera på plats under intervjun. Det sistnämnda gjorde jag på Tieto och det var roligast! Men generellt ska man ju visa vad man går för under press, så jag förstår att många företag väljer någon av de första varianterna. Det krävs en hel del av rekryteraren för att kunna ställa svåra följdfrågor som gör att man visar att man kan hantera pressen på plats. Generellt tips: börja läs så fort du fått riktlinjerna i din hand! Varför vänta liksom, då blir du omsprungen. Ödmjukhet är bra men man behöver inte hålla sig på plats i korgen hela tiden. Du ska ta chansen och visa vad du går för, ingen tid att ödsla på att vänta in andra!
3) Guesstimate
Du får en fråga, kanske med lite bakgrund men i sin renaste form ska du klura ut exempelvis "hur många pingisbollar ryms i Globen" eller något liknande.
Ofta blir du ombedd att resonera muntligt. OM du har chansen: ta några minuter (rekryteraren kan gå och fylla på sitt kaffe eller nåt) och tänk igenom så att du förstått frågan. Du kanske behöver ställa följdfrågor eller så blir du ombedd att göra ett logiskt antagande då du inte har svaret.
Och när du tänkt igenom frågan kommer det roliga (yes detta är en favorit). Du ska inför rekryteraren högt resonera fram till ditt svar. Det behöver inte vara rätt, det är logiska resonemang på väg dit som är viktigt. Jag fick räkna ut hur många laxar som behövdes till en sushi-restaurang. Det är ju helt omöjligt att veta svaret, men med logiska resonemang kommer man riktigt långt!
4) Tester, får ett omnämnande här trots att det inte är case. Men, det är något som likt case kan förberedas, googla! Beroende på tjänst får du kanske göra ett engelska-test, ett numeriskt eller logiskt eller fylla i en lucktext osv. Det är enligt mig ett lite mer generellt sätt att se hur du klarar dig under press, men jag kanske bara stött på den nivån än. Utöver dessa typer av test finns ju också personlighetstest som du får göra när du närmar dig anställning. Dessa brukar man få diskutera med någon från HR, just för att det inte finns något rätt eller fel. Jag förstår det som att man dels kan få en djupare diskussion hur personen är, men också om den kanske har lite issues som kanske inte passar jobbets karaktär.
Men, mitt tips är att vara ärlig. Alltid. Alla tester och intervjuer är till för BÅDE dig och företaget. Om du verkligen inte gillar att jobba ensam utan trivs bäst i grupp kanske du inte ska jobba på ett ställe där du jobbar ensam. Bättre för alla parter att du får ett jobb som funkar för dig! Sen vet man ju knappast när man slutar på universitetet vad man gillar och inte gillar, man är ofta peppad att prova lite allt möjligt. Försök då tänka dig in i ett exempel, och förklara för HR utifrån det. Poängen är ju att de ska förstå dig bättre!
Har jag glömt nåt, hojta! Men generellt i alla case 1-3: var tydlig, enkel och organiserad. Visa vad som är företagsnyttan och mekanismen som kommer göra det snabbare, enklare, billigare, trendigare eller vad det nu är. Haka inte upp dig på svaret, det är som sagt vägen dit och din analytiska förmåga de vill se!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar