måndag 17 december 2012

Vad gör en säljare?

Sälj är mycket roligare än jag trodde. Och nykundsbearbetning som jag jobbar med nu är riktigt riktigt roligt.

Ju längre tiden gått på Tieto desto närmare sälj har jag dragit mig. Desto närmare kunden ska tilläggas. Nykundsbearbetning innebär att man nystar, nästlar och är nyfiken. Sen måste man nog vara lite adrenalinjunkie, det är höga toppar och en del något lägre besvikelsedalar. Ibland vet jag inte vart jag ska börja, ibland går dagen i ett. Man måste gilla svängningar helt enkelt!

Det jag gillar med sälj är också att det är min effort som gör att jag har att göra. Hela vår leveransorganisation är ju de som levererar och utan dem skulle jag sälja luft. Och stödfunktionerna gör att jag över huvud taget kan koncentrera mig på sälj och inte måste göra massa annat bara för att företaget ska existera. Men, utan sälj blir det inga nya uppdrag! En säljare är relationsbyggare, envist nästlande och sökande efter de behov vi kan tillgodose hos kunden.

Att ha mycket kundkontakt är riktigt uttröttande. Exempelvis kundmiddagar. Innan man börjar gå på dem tycker man säkert det verkar görgött att käka finmiddagar. Men att vara på yttersta alerten i flera flera timmar och komma ihåg och vara intresserad... Oerhört energikrävande! Och än mer om det är riktigt trevliga kunder, då är det svårare att känna vart gränsen går... För de är ju trevliga på riktigt! Men, det är det som är en av de roliga utmaningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar